Pinterest nie je klasickou sociálnou sieťou, ale zmesou vizuálneho vyhľadávača a inšpiratívnej platformy. Zatiaľ čo siete ako Facebook a Instagram zdieľajú obsah z minulosti alebo súčasnosti, Pinterest je o budúcnosti!
Vyznávači tejto siete sú plánovači. Pinterest pomáha ľuďom vytvárať život, ktorý milujú. Ako presne to však táto platforma robí? Z pohľadu užívateľov existujú tri dobré dôvody, prečo navštíviť Pinterest:
1. Každodenné rozhodnutie:
“Chloe hľadá párty oblečenie na víkend.”
Aké produkty spadajú do tejto kategórie? Odevy, obuv, šperky, kozmetika, vlasové výrobky, laky na nechty, módne doplnky.
2. Sezónne príležitosti:
“Sarah hľadá nápady na vianočné ozdoby už v novembri.”
Aké produkty vlastne hľadá? Osvetlenie a sviečky na vianočný stromček, vianočné ozdoby, prikrývky a kožušiny, textílie ako vankúše, obrusy, príbory, adventné vence, adventné kalendáre.
3. Momenty života:
“Tom a Martha budú mať svadbu a hľadajú inšpiráciu pre to, aby bol tento ich deň dokonalý.”
Aké produkty teda hľadajú? Catering, fotograf, miesto svadby, svadobná kytica, dekorácie, šaty pre nevestu a oblek pre ženícha atd.
Všimnite si, že vďaka produktom alebo službám, ktoré ponúka vaša spoločnosť, ste už uprostred hry! Vaša veľká výhoda na Pintereste:
môžete osloviť ľudí počas ich plánovania a rozhodovania. Značky tu nie sú zavádzajúce, naopak, inšpirujú užívateľa. Na Pintereste zdieľate svoje nápady s ľuďmi, ktorí ich skutočne chcú vidieť a ktorí zámerne vyhľadávajú a používajú váš obsah. A to je veľmi dôležitá súčasť perfektnej marketingovej stratégie.
Nie, Pinterest nie je len pre ľudí, ktorí sa zaujímajú o módu, majstrovanie, bytové doplnky a recepty. Na Pintereste je viac ako 30 kategórií – od automobilového priemyslu a financií, cez cestovanie až po vzdelávanie alebo šport. Platforma sa teší mimoriadnej obľube aj pre svoje špecializované témy!
Pozrime sa, kto sú užívatelia Pinterestu.
Ak chcete porozumieť demografii užívateľov, mali by ste sa pozrieť na svet čísel Pinterestu: Na celom svete je 450 miliónov aktívnych užívateľov Pinterestu (Zdroj: Sprout Social). Najviac sledujú Pinterest ženy vo veku 25 – 35 rokov, čo je viac ako 70 % celkového množstva užívateľov. Zvyšných takmer 30 % sú muži. A má to stúpajúci trend.
(Zdroj: Hootsuite)
1. Spoznajte svoje ciele a cieľové publikum na Pintereste
Pre optimalizáciu stratégie je najdôležitejšie vedieť, aký je váš cieľ.
Čo chcete na Pintereste dosiahnuť?
· Povedomie o značke
· Získať konverzie (napr. Registrácia na odber newsletteru alebo webinára)
· Podpora off-line predajov
· Zvýšenie on-line predaja
· Zvýšení počtu stiahnutia aplikácie
Aké umiestnenie na Pintereste chcete? Kto je vašou cieľovou skupinou? Akú pridanú hodnotu môžete ponúknuť svojej cieľovej skupine a ako jej môžete všetko sprístupniť digitálne?
HAMMER TIP:
Uistite sa, že váš obsah zodpovedá záujmom vašej cieľovej skupiny na Pintereste. To znamená, že nejde len o suché pripnutie vašich produktov, ale o zdieľanie obsahu, ktorý slúži ako riešenie problémov vašej cieľovej skupiny.
2. Optimalizujte svoju pin stratégiu
Existuje niekoľko základných faktorov, ktoré by mala vziať do úvahy každá dobrá stratégia pinov:
· Analyzujte svoj web: Tak získate nielen prístup k jeho analýze, ale tiež ukážete užívateľom, kde môžu nájsť váš ďalší obsah.
· Aktivujte Rich piny: Rich piny zvyšujú viditeľnosť vo feede a obsahujú ďalšie informácie.
· SEO: Preskúmajte svoje najdôležitejšie kľúčové slová a integrujte ich do svojich profilov, štítkov a popisov pinov.
· Vytvárajte svety tém: Srdcom vášho profilu na Pintereste sú vaše nástenky. Vytvorte čo najpodrobnejšie tituly.
· Kontinuita a efektivita: Každý deň pridajte nejaký pin a využite časovo úsporné plánovacie nástroje, akými sú Socialbakers, Viraltag alebo Hootsuite.
· Vytvorte šablóny návrhov: Pre svoj štandardný pin vytvorte 4 – 5 šablón tak, aby potom stačilo už len meniť obrázky a text. To vám ušetrí veľa času! Dizajn pinov navrhnite podľa svojej firemnej značky, aby ste sa dostali do povedomia.
Akú pozíciu chcete mať na Pintereste? Kto je vašou cieľovou skupinou? Akú pridanú hodnotu môžete ponúknuť svojej cieľovej skupine a ako ju môžete sprístupniť digitálne?
HAMMER TIP:
Odporúčame pripnúť aspoň 2 až 6 pinov denne, najlepšie kombináciu štandardných pinov s Video pinmi a Story pinmi.
V prípade sezónnych pinov nezabudnite: Vyznávači Pinterestu sú plánovači! Urobte to ako profesionálni maloobchodní marketéri
a začnite plánovať svoj obsah už tri mesiace pred začiatkom sezóny.
Spam: Pinterest je v súčasnosti veľmi aktívny proti spamovým profilom. Napriek tomu buďte veľmi opatrní, aby ste nepoužívali piny zo spamových účtov.
3. Optimalizujte svoj web
Prepracovaná stratégia pinov a pravidelná aktivita na Pintereste je dôležitá, ale je to len polovica úspechu. Ak chcete dlhodobo úspešne integrovať Pinterest do svojej marketingovej stratégie, mali by ste sa podrobnejšie pozrieť aj na svoj web. Je navrhnutý tak, aby bol priateľský
k Pinterestu?
Ak chcete optimalizovať svoj web pre Pinterest, a tým generovať väčší dosah, mali by ste podniknúť tieto kroky:
HAMMER TIP:
„Skryte“ svoje piny, aby ich nebolo možné vidieť v blogu, ale až po kliknutí na tlačidlo „Pripnúť“. To sa dá napríklad pomocou pluginu sociálnych médií, ako je Shariff, Tasty Pin alebo pomocou tlačidiel Easy Social Share Buttons. Nezabudnite: Iba Shariff stopercentne spĺňa požiadavky GDPR!
Zahrňte widgety Pinterest
Dajte vedieť, že ste aktívni na Pintereste. Pinterest vám ponúka rôzne widgety, ktoré môžete použiť na propagáciu svojho profilu, vybraných pinov alebo násteniek. Pomocou tlačidla Uložiť uľahčíte návštevníkom zapamätať si na Pintereste obsah, ktorý sa im páči, a tlačidlom Sledovať jednoducho pozvete svojich návštevníkov, aby vás sledovali.
Zahrňte obrázky optimalizované pre Pinterest
Tým sa zvyšuje šanca, že návštevníci vášho webu budú aj naďalej sledovať váš obsah. Môžete napríklad vložiť obrázky na konci svojho blogu s výzvou k akcii, aby si užívatelia obrázok pripli. Vzhľadom na to, že návrh blogu alebo webu je zvyčajne vytvorený vo formáte na šírku, treba mať na pamäti, že tomu musí byť prispôsobená aj grafika. Mala by teda byť vo formáte na výšku.
Optimalizujte ciele odkazov
Zatiaľ čo prvé dva tipy sa týkali upútania pozornosti návštevníkov vášho webu alebo ich povzbudenia, aby sledovali váš Pinterest, užívateľ môže prísť priamo z Pinterestu a váš web ešte nemusí poznať. Klikol na jeden z vašich pinov, ktoré odkazovali na váš web. To znamená, že sa zaujíma o vaše produkty a vašu spoločnosť. Práve teraz máte šancu získať jeho dôveru a presvedčiť ho o svojich produktoch.
Piny, ktoré vedú na webovú stránku vašej spoločnosti, by mali odkazovať na vaše produkty, optimalizované články v blogu alebo optimalizované vstupné stránky. Pri všetkých cieľových odkazoch musí užívateľ nájsť to, čo ho na pine najviac zaujalo. Ak máte napríklad na pine zobrazený módny predmet alebo bytový doplnok, uistite sa, že si ho užívateľ môže kúpiť hneď po kliknutí. Ak ste užívateľa zaujali riešením konkrétneho problému, mal by tu hneď nájsť správny článok na blogu.
Nikdy nestraťte zo zreteľa svoj cieľ: Ide o premenu zainteresovaných užívateľov na kvalifikovaných potenciálnych zákazníkov. Podľa toho, čo ponúkate, má zmysel ponúknuť užívateľom aj bezplatné stiahnutie, zľavovú kampaň alebo možnosť prihlásiť sa na odber newsletteru, a to hneď na vstupnej stránke.
4. Oslovte svoju cieľovú skupinu týmito formátmi pinov
Inšpirujte užívateľa pomocou optimalizovaných návrhov pinov a formátov, ktoré presne zodpovedajú vášmu cieľu: objav, inšpirácia, povedomie, pozornosť alebo priama implementácia – to je cesta užívateľa na Pintereste. Ide o jeden z najväčších faktorov úspechu, predovšetkým v prípade Pinterestu ako vizuálneho vyhľadávača. Preto by mal mať vysokú prioritu.
Nezobrazujte iba svoj produkt – môžete urobiť oveľa viac! Pinterest má na výber niekoľko špeciálnych formátov pinov, ktoré môžete použiť na zvýšenie intenzity nákupov, záložiek kampaní alebo povedomia o značke podľa cieľa, ktorý chcete dosiahnuť.
Tipy pre obrázky produktov:
Môžem svoje produkty jednoducho pripnúť? Áno, ak máte taktiku a kombinujete svoju pinovú stratégiu s rôznymi formátmi pinov! Predovšetkým v sektore e-commerce si môžete skvelo vytvoriť základ s produktovými pinmi a naplniť nimi svoj redakčný kalendár (Tailwind). Odporúčame nielen fotografie produktu na bielom pozadí, ale aj fotografie, ktoré zobrazujú váš produkt pri každodennom používaní, a preto sú inšpiratívnejšie.
Tu vidíte rozdiel. Ktorý z nich je pre vás lákavejší?
Ďalším bodom, ktorý hovorí v prospech využitia fotografií produktov, je fakt, že Pinterest má funkcie vizuálneho vyhľadávania. To znamená, že užívatelia môžu hľadať podobne vyzerajúce produkty pomocou Pinterest Lens alebo vizuálneho vyhľadávania. Ak budú užívatelia môcť nájsť všetky vaše produkty pomocou týchto funkcií, zvýši sa tým váš dosah.
Spolupracujete s influencermi? Potom sú tieto obrázky tiež veľmi vhodné pre vloženie. Môžete vybrať svoj web ako cieľ odkazu alebo odkaz priamo na svoj instagramový účet. Zahrnutie Instagramu má pre generovanie nových sledovateľov svoj zmysel, ale odporúčame nasmerovať väčšinu pinov na váš web. Skúsenosti ukazujú, že táto cesta prináša väčšie úspechy a viac konverzií.
HAMMER TIP:
Použite piny s prekrytím textu!
Fotografie produktov bez pozadia v profile Pinterest na dobrú stratégiu skutočne nestačia. Zvlášť ak chcete na svojom webe zvýšiť počet klikov! Zistili sme, že piny
s textovým prekrytím dosahujú oveľa vyšší počet kliknutí ako obrázok produktu bez pozadia.
Vytvorte základ so štandardným pinom
Chcete zvýšiť mieru prekliku na svojich pinoch, a tým aj na svojom webe? Potom optimalizujte svoje grafické návrhy na Pintereste!
Váš pin môže byť navrhnutý s obrázkom a zmysluplným textom podľa toho, o aké odvetvie a tému ide. V oblastiach, akými sú koučing, financie, marketing atď. stačí pracovať
s čistými fotkami z fotobanky alebo dokonca len s farebným pozadím a textom. Pri týchto témach sa kladie dôraz na obsah za pinom na webe – a nie na inšpiratívny obraz. Okrem toho nepotrebujete vždy extrémne kvalitné obrázky.
Štandardný pin môže vyzerať takto:
Tipy pre optimálny dizajn pinu:
Najprv si treba uvedomiť, že 85 % užívateľov sa na Pinterest pozerá v mobilných zariadeniach. (zdroj: Hootsuite) Takže sa uistite, či je váš pin čitateľný a vyčnieva medzi ostatnými pinmi vo feede!
1. Krátky a výstižný text
2. Jednoduché čitateľné písmo
3. Dizajn v CI: Logo / URL, farby, písma
4. Integrujte do textu relevantné kľúčové slová a vzbuďte záujem
5. Text musí dodržať všetko, čo sľubuje, keď kliknete na web, inak užívatelia Pinterestu veľmi rýchlo opustia váš pin.
Štandardný pin by mal zvyčajne tvoriť najväčšiu časť vašich pinov. Môžete ho ľahko vytvoriť pre blogové články, súbory na stiahnutie alebo kategórie produktov.
Ponúknite priamu
pridanú hodnotu
s inšpiratívnymi
pinmi
Užívatelia Pinterestu sa radi inšpirujú vizuálnym vyhľadávačom. Premýšľajte teda o tom, ako môžete vytvoriť pridanú hodnotu pomocou skvelých inšpiratívnych pinov. Patria sem napríklad kontrolné zoznamy alebo infografiky.
Získajte viac povedomia
s Video pinmi
Ako môžete získať ešte väčšie povedomie o svojom pine vo feede? S Video pinmi! Ak sa vo feede zobrazí 50-percentné sledovanie videa, prehrá sa automaticky, čo generuje pozornosť a zvyšuje pravdepodobnosť interakcie. Videá sa odporúčajú aj preto, že majú prioritu v aplikácii a sú umiesťované nahor. Najlepšie je vyhľadať kľúčové slová, ktoré sú pre vás relevantné, vyfiltrovať ich na „pin videa“ a nechať sa inšpirovať! Videá by mali byť dlhé približne 15 – 30 sekúnd a vo formáte na výšku (2: 3). Nezabudnite do videa vložiť logo, skvelý začiatok, ktorý zaujme, a na konci výzvu k akcii.
HAMMER TIP:
Animácie a ďalšie
Nemáte žiadny videomateriál alebo máte málo času?
V tom prípade skúste animácie. Môžete ich napríklad automaticky stiahnuť z už existujúcich pinov pomocou online návrhového nástroja Canva. Skvelou alternatívou sú aj súbory GIF alebo stop motion videá.
Použite Story piny, nový revolučný formát pinov!
Story piny nie sú príbehy ako na Instagrame. Skôr ide
o akési „mikroblogovanie“, vďaka ktorému môžete napríklad pripravovať články na blogu v skrátenej verzii pre Pinterest. Zaujímavosť: Mnoho rôznych cieľov odkazov, a teda aj výzvu k akcii môžete nastaviť jediným pinom.
Story pin môže vyzerať takto:
HAMMER TIP:
Hammer tip: Video alebo Story piny
Tieto piny vyvolávajú najsilnejšie dojmy
Máme skúsenosť, že nové formáty pinov, akými sú Video piny alebo Story piny, majú v organike vyhľadávačov oveľa väčší dosah ako štandardné piny. Tento potenciál by ste nemali nechať nevyužitý!
Karuselové piny tiež fungujú na Pintereste
Tento formát s niekoľkými obrázkami v jednom príspevku už pravdepodobne poznáte z Instagramu. Aj tu môžete nahrať niekoľko pinov ako karusel a každému obrázku priradiť samostatný pin a URL adresu.
Aktivujte inteligentné Rich piny
Rich Piny obsahujú ďalšie informácie, ktoré sa automaticky získavajú z metadát vášho webu. To je skvelé, pretože Pinterestu poskytujú ešte relevantnejšie kľúčové slová. Okrem toho sa vašim pinom automaticky pridáva názov, ktorý zvyšuje vašu viditeľnosť vo feede. Pinterest rozlišuje medzi troma rôznymi Rich pinmi: piny článkov, receptové piny a produktové piny. Napríklad Rich receptové piny priamo ukazujú ingrediencie a čas prípravy. S Rich produktovými pinmi možno integrovať cenu a informácie o dostupnosti.
Oslovte cieľovú skupinu ešte konkrétnejšie pomocou reklám Pinterest
Je na sociálnych sieťach, ako sú Facebook a ďalšie, veľa reklám
a sú drahé? Stále sú veľmi úspešné, ale na druhej strane je ich naozaj veľa a sú trochu nákladné. S Pinterestom je to iné: Reklamy sú tu k dispozícii až od jari 2019. Preto je tu ešte dosť nevyplnených medzier a výhodou sú aj nízke ceny. Reklamy na Pintereste si možno predstaviť ako kombináciu reklám na Facebooku a Google Ads: Môžete cieliť podľa záujmov a cieľovej skupiny aj podľa určitých kľúčových slov. Spolu s vizuálnym zameraním, ktoré má emocionálny účinok, je reklama Pinterest zaujímavou kombináciou, a preto môže byť veľmi úspešná.
HAMMER TIP:
Organicky otestujte, ktoré piny už cieľová skupina dobre prijíma a majú dobrú mieru preklikov (CTR). Tie potom môžete využiť
v cielených reklamách. Pinterest sa vyznačuje udržateľnosťou pinov, takže váš pin žije na tejto platforme aj po skončení kampane. Napríklad pri spustení reklamy v oblasti receptov bola jej cena za preklik (CPC) znížená z pôvodných 0,12 EUR na 0,02 EUR. Spočiatku stačí na testovanie potenciálu rozpočet vo výške 500 až 1 000 EUR. Ziskovú návratnosť prostriedkov vložených do reklamy (ROAS) možno určiť pomerne rýchlo, predovšetkým v oblasti e-commerce. Najlepšie je teda začať ihneď po nastavení alebo revízii svojho profilu s paralelným prepínaním reklám Pinterest.
Odporúčame vám pripraviť si mesačné vyhodnotenie. Nekontrolujte pritom len to, či ste dosiahli svoje kľúčové ukazovatele výkonnosti (KPI), ale neustále optimalizujte svoju stratégiu!
Analyzujte svoje najlepšie piny s najväčším počtom klikov, najvyššou angažovanosťou, a predovšetkým najlepšou mierou preklikov (CTR). Tieto piny dobre ladia s vašou cieľovou skupinou či už kvôli dizajnu alebo téme. Ak to chcete urobiť, vytvorte viac pinov a zmeňte šablónu návrhu, obrázky alebo text, aby ste dlhodobo zvýšili svoj dosah.
Pracujete aj s externými pinmi? Potom tiež analyzujte, ktorý obsah tretích strán funguje najlepšie. Existujú témy, ktorými ste sa zatiaľ nezaoberali, napríklad vo forme blogového článku, ktoré vám však tematicky veľmi vyhovujú? V tom prípade je to najlepšia analýza na získanie relevantných nápadov pre váš obsahový marketing.
Záver
Pinterest je marketingová platforma pre rok 2021, ktorá by nemala chýbať v marketingovom mixe žiadnej spoločností. Začnite hneď teraz, budujte komunitu Pinterest a vytvorte úspešný organický kanál. Využite ďalšie príležitosti, ktoré iné platformy sociálnych médií neponúkajú, aby ste zvýšili svoj dosah a posilnili svoju značku.
V relatívne novej oblasti pinterestových reklám stále existuje len malá konkurencia. Využite teda príležitosť na dosiahnutie vynikajúcich výsledkov za nízke ceny klikov. To, koľko úsilia a času od vás Pinterest vyžaduje, záleží na vašom cieli a stratégii pinu. Všeobecne však možno povedať, že štart na tejto platforme
s tromi až šiestimi dňami v mesiaci je realistický. Ak sa vám Pinterest osvedčí, stojí za to investovať doň viac prostriedkov.
V niektorých spoločnostiach pracujú jeden alebo dva zamestnanci iba na Pintereste. Ale aj pri menšom množstve prostriedkov sa dá dosiahnuť veľa!
Pinterest je v porovnaní
s inými platformami sociálnych médií tak trochu jedinečná platforma, no prišli sme mu na kĺb a prelomili kód.
Ak chcete rozšíriť svoje
podnikanie na Pintereste
a v budúcnosti dosiahnuť veľké výsledky, radi vám pomôžeme!
Renata Szoboszlay
Head of Social Media
www.hammeragency.eu